Čo je CRM a ako vám pomôže zefektívniť podnikanie.
CRM
skratka, ktorá zlepší vaše vzťahy so zákazníkmi
Customer relationship management – riadenie vzťahu so zákazníkmi.
Skratka CRM ukrýva dáta, systémy, stratégie a technológie so spoločným cieľom – budovanie a udržanie vzťahu so zákazníkmi. Správnou konverzáciou, na správnom kanáli, v správny čas.
CRM stojí na 3 pilieroch:
DÁTA
TECHNOLÓGIA
KOMUNIKÁCIA
Všetky tri piliere dohromady vám pomáhajú spoznať a odhadovať potreby, priania i obavy vašich zákazníkov a predvídať tak ich nákupné správanie.
Ako to funguje v praxi?
Potenciálny zákazník vyplní a odošle formulár s dotazom na vašom webe a pripojí svoj e-mail (dáta), systém e-mail aj s dotazom uloží a vytvorí kartu zákazníka (technológie), obchodníkovi vyskočí upozornenie, že potenciálny klient má záujem o spoluprácu a napíše mu osobný e-mail (komunikácia).
Na čo slúži CRM systém
V príklade vyššie sa objavil systém – CRM systém. Ten dohliada na to, aby ste vy (alebo váš tím) so zákazníkmi vždy komunikovali efektívne, na správne témy a vo vhodný čas.
Ešte pred pár rokmi si mohli CRM dovoliť len najväčšie firmy, dnes už je dostupný aj pre samostatné SZČO za pár eur.
Bez CRM systému sa firmy zaobídu, bez budovania vzťahu so zákazníkmi nie. Preto sa namiesto CRM systémov vo firmách často používa e-mail, tabuľky, dokumenty, adresáre atď.
Lenže, taká náhrada je:
● neprehľadná,
● pravidelne neaktualizovaná,
● môže sa stratiť,
● ťažko sa zdieľa v tíme
● a často tak zložitá, že zamestnanca frustruje.
Najväčším problémom je rozdelenie dát medzi viac ľudí, systémov a aplikácií. Kvôli tomu nie je takáto správa CRM príliš efektívna, a dokonca môže vzťahu so zákazníkom uškodiť. Keď napríklad zákazníkovi volá obchodník druhýkrát, hoci už s kolegou prebehla určitá dohoda. Také konanie je neprofesionálne a môže zákazníka odradiť.
CRM systém takýto problém nepripustí práve preto, že všetky dáta združuje na jednom mieste dostupné kedykoľvek a všetkým.
CRM systém vám ale dáva množstvo ďalších možností:
- Umožňuje vybudovať štandardizovaný obchodný proces, ktorý prácu obchodníkov výrazne zjednoduší, zefektívni, a navyše uľahčí ich kontrolu a hľadanie nedostatkov.
- Pomôže s akvizíciou nových zákazníkov.
- Sledujete v ňom priebeh a stav aktuálnych zákaziek.
- Dohliadate v ňom na výkonnosť a úspešnosť svojich obchodníkov a ich zlepšovanie.
- Ak máte zákaznícku podporu, CRM systém vďaka prehľadu o predchádzajúcej komunikácii zvyšuje jej efektivitu a spokojnosť zákazníkov.
- Okrem akvizície zákazníkov vám CRM systém pomôže aj s retenciou – udržaním existujúcich zákazníkov. Navyše vám uľahčí používanie predajných stratégií zamerané na existujúcich zákazníkov typu cross sell alebo up sell.
- CRM systém tiež pomáha nájsť nové cesty v marketingu. Databázu zákazníkov v CRM systéme, ľahko rozdelíte do relevantných segmentov a oslovíte ich vo vhodný čas správne cieleným obsahom.
Čo vedia CRM systémy a aké majú funkcie
Dobrý CRM systém má veľa funkcií, ktoré uľahčujú využitie, o ktorom bola reč v predchádzajúcom odseku.
Čo vedia dobré CRM systémy?
Všetky informácie o zákazníkovi máte na jednom mieste
Využijete prehľadné štítky a zoznamy
Základné informácie o zákazníkoch získate automaticky
O zákazníkoch zbierate dodatočné informácie
Vždy máte prehľad o úlohách
Sledujete obchodné prípady
Celý tím má prehľad o komunikácii so zákazníkmi
Máte k dispozícii pravidelné reporty o obchodnej činnosti
Pravidelné úkony systém robí automaticky
Prepojenie s webovým formulárom
Ako vybrať najlepšie CRM
Už viete, k čomu je, ako vám pomôže a čo by mal vedieť. Ako ale na trhu vybrať ten najlepšie CRM systém pre vaše podnikánie?
Začnite tým, že si ujasníte, kto bude CRM používať a zástupcov týchto skupín k výberu prizvite. Napríklad obchodníkov, marketérov, pracovníkov zákazníckej podpory – v podstate všetkých, ktorí sú v kontakte so zákazníkmi. Ujasnite si, čo od systému očakávajú a aké funkcie si od neho sľubujú.
Definujte si:
- úkony, ktoré sa pravidelne opakujú,
- všetky momenty, kedy sa stretávate so zákazníkmi,
- čo všetko so zákazníkmi riešite – obchod, marketing, podpora atď.
Potom si povedzte, či chcete cloudový systém, alebo CRM na vlastnom serveri.
Všeobecne platí, že systém na vlastnom serveri je náročnejší na správu aj financie a väčšinou k nemu potrebujete aj vlastného IT špecialistu. Takéto riešenie sa hodí pre robustné firmy a veľké korporáty, ktoré potrebujú vlastné funkcie, môžu si dovoliť vlastné servery a nákladnú údržbu.
Pre menšie firmy predstavuje jasnú voľbu cloudové (on-line) riešenie, ktoré je výrazne lacnejšie. Vďaka pokročilým technológiám je pritom zabezpečením aj funkciami často na podobnej úrovni ako interné riešenie.
A čo cena?
CRM systém môže stáť niekoľko desiatok až tisícov eur ročne, všetko záleží na:
- funkciách,
- počtu užívateľov (zamestnancov, ktorí CRM využívajú)
- a poplatkoch za podporu a zmeny v systéme
Povedzte si na začiatku, koľko užívateľov bude systém používať a aké funkcie skutočne potrebujete. Jedine tak relevantne porovnáte cenu rôznych systémov. Tie totiž často ponúkajú lákavú základnú cenu, ale za pokročilé funkcie, ktoré potrebujete, si priplatíte.
Určite už používate aplikácie na e-maling, fakturáciu, alebo evidenciu odpracovaného času. Tieto funkcie a užitočné dáta nemusíte zložito presúvať do nového robustného systému a zvykať si na iné prostredie. Stačí si nájsť také CRM, ktoré ľahko s ďalšími aplikáciami prepojíte.
CRM zadarmo na skúšku
Ako poznáte, či vám CRM sedí? Jednoducho si ho vyskúšajte na pár týždňov. Kvalitné CRM ponúkajú skúšobnú dobu.
Napríklad systém Anabix CRM si vyskúšate na celý mesiac v plnej verzii, takže v tíme vyskúšate všetky funkcie a po 30 dňoch si vyhodnotíte, či vám CRM vyhovuje.
Často však za 30 dní poriadne do všetkých funkcií nepreniknete.
Preto si u Anabix CRM dohodnite tiež bezplatné úvodné zaškolenie a predstavenie všetkých funkcií.
Prebieha online a so systémom sa tak zoznámite rýchlejšie.